Prijava na e-nasvete

Pravi čaji

Čaj je v pisnih virih prvič omenjen v 4. stoletju na Kitajskem. Razvidno je, da so ga že takrat uporabljali kot pijačo, ki osveži utrujeno dušo in telo. Budistični menihi so ga leta 805 prenesli na Japonsko, kjer se je razvil znameniti čajni obred. V Evropo je prišel v 16. stoletju. Najprej je postal priljubljena pijača evropskih dvorov, nato se je razširil tudi med ljudstvom. V Londonu se je razširil predvsem črni čaj. Znano je, da je pitje čaja zmanjšalo obolelost prebivalstva, kar je predvsem posledica prekuhavanja vode. Kolonizatorji so sadike čaja iz Indije (najbolj jih je zanimala pridelava črnega čaja) prenesli še v Tajvan (Formosa), na Šrilanko (Ceylon), v Kenijo itd. Z izvozom čaja so povezane opijske vojne med Evropo in Kitajsko, znamenita Bostonska čajanka pa je uvertura v osamosvojitev ZDA.

Legende o čaju

Pozitivne učinke in prvovrsten okus napitka iz listov čajevca so prvi odkrili Kitajci. Kitajska legenda pravi, da je okoli leta 2750 pr. n. št. na Zemlji živel bog oziroma cesar Shen Nung. Pil je samo prekuhano vodo. Nekega vročega dne je počival v senci in veter mu je v skodelico vroče vode zanesel lističe. Voda se je obarvala zlato rumeno. Napitek odličnega okusa ga je osvežil, pregnal utrujenost in zaspanost. Japonska legenda pravi, da je čaj odkril Bodhidharma, ki je na Kitajsko prinesel budizem mahayana. Zaobljubil se je, da sedem let ne bo spal, a spanec ga je kljub temu premagal. Ker je obljubo prelomil, si je odrezal veki in ju vrgel na tla. Na tistem mestu sta zrasla grma, ki sta imela lističe, podobne vekam. To naj bi bila prva čajevca na svetu. Indijska legenda pravi, da je čaj odkril Bodhidharma, ki se je zaobljubil, da sedem let ne bo spal. V petem letu ga je začela premagovati utrujenost. Z drevesa je odtrgal nekaj lističev in jih začel žvečiti. Ti lističi so premagali utrujenost in ga poživili, da je brez težav izpolnil dano obljubo.

Katere prave čaje poznamo?

– ZELENI ČAJ: čajni lističi pri zelenem čaju niso fermentirani. Pripisujejo mu veliko zdravilnih učinkov: varuje pred srčno-žilnimi obolenji, izboljšuje imunski sistem ter zmanjšuje negativni holesterol in krvni tlak. Zeleni čaj pripravimo tako, da vodo segrejemo na 80 stopinj Celzija in pustimo čajne lističe v vodi za minuto.
– BELI ČAJ: je le delno fermentiran, vendar je zelo bogat z antioksidanti. Ima rahlo sladek in nežen okus. Varuje nas pred prostimi radikali, ki povzročajo rakavost, deluje proti staranju ter proti arteriosklerozi. Pozitivni učinki belega čaja so podobni kot pri zelenem, le da so nekateri še bolj poudarjeni (zaradi večje vsebnosti antioksidantov). Vsebuje malo kofeina, zato poživilna moč ne pride do izraza. Pripravimo ga na isti način kot zeleni čaj.
– OOLONG ČAJ (rdeči čaj): je polfermentiran čaj, ki združuje elemente zelenega in črnega čaja. Navdušuje s svežo aromo in prefinjenim okusom. So bolj predelani kot zeleni in manj kot črni, kakovostnejši so tisti, ki so bližje zelenim. S pitjem oolong čaja lahko izboljšamo umske sposobnosti, deluje antibakterijsko, zmanjšuje vnetja in pospešuje prebavo ter pomaga pri hujšanju. Primeren je po težjih jedeh in obilnih obrokih, priporoča se tudi za blaženje mačka.
Voda mora biti segreta na 100 stopinj, čaj naj bo v vodi 30 sekund.
– ČRNI ČAJ: Gre za popolnoma fermentiran čaj, močnega okusa. Vsebuje veliko kofeina, zato lahko z njim nadomeščamo kavo. Deluje poživljajoče in pomaga proti driski. Pri črnem čaju pustimo čajne lističe 2 do 3 minute v vodi, ki ima 100 stopinj.
– PUERH ČAJ: To je staran zeleni čaj, ki ima izrazito zemeljski okus. Starejši kot je, žlahtnejši in boljši okus ima. Podobno kot viski. Tradicionalna kitajska medicina zelo ceni njegove učinke: uravnava ravni holesterola, sladkorja in krvnega tlaka, ureja prebavo ter povečuje gibljivost telesa in duha. Tudi puerh čaj pomaga pri hujšanju. Poleg tega vsebuje veliko energije Qi. Pripravi se ga na isti način kot oolong čaj.
– RUMENI ČAJ: je oksidiran dlje kot zeleni, zato izgubi travnato noto in pridobi rumeno barvo. Učinki so enaki kot pri zelenem čaju, zavira začetke kardiovaskularnih bolezni, sladkorne bolezni in rakavih obolenj.
– MATE ČAJ: Liste zimzelenega drevesa posušijo in zdrobijo, ima podobne učinkovine in veliko antioksidantov kot zeleni čaj, znan pa je tudi kot sredstvo za krepitev imunskega sistema. Pripravi se tako, da se zvrhana žlička prelije s skodelico vrele vode, pusti stati 3–5 minut in nato precedi. Pije se lahko brez dodatkov ali tradicionalno kot v Južni Ameriki z dodatkom praženega sladkorja in/ali limoninega soka, okusen je tudi z mlekom.
– ROOIBOS ČAJ: bogat je z antioksidanti, ki pomagajo zaščititi telo pred prostimi radikali, poleg tega pa vsebuje kalcij, fluor, mangan in železo. Primeren je tudi kot izotonični napitek za športnike, saj hitro nadomesti številne s potenjem izgubljene snovi. Tako kot mnoge druge vrste čaja ga prelijemo s svežo, vrelo vodo in pustimo 5–8 minut.
– AROMATIZIRANI ČAJI: tradicionalno ne spadajo med cenjene čaje. Razlog se skriva v skromni kvaliteti čajnih lističev in dejstvu, da so jim večkrat dodane razne umetne (laboratorijske) arome. To pomeni, da so osnovnemu čaju (zelenemu, črnemu, belemu …) dodani koščki sadja, lahko cvetovi, naravne ali umetne arome, skratka okusi, ki prekrijejo osnovno noto čaja in mu dajo drugo. Poznamo pa vsaj eno izjemo:
– JASMINOV ČAJ: Gre za zeleni čaj, ki ga po posebnem postopku mešajo z jasminovimi cvetovi. Deluje pomirjujoče, proti stresu, zmanjšuje depresijo in izboljšuje prebavo. Jasminov čaj se pusti od 2 do 3 minute v vodi, ki ima 80 stopinj.

Uživanje čajev: Zelene, bele in rumene čaje pijemo brez vsakršnih dodatkov (sladkor, med), saj spremenijo zdravilne učinke čaja, uničijo antioksidativno delovanje in tudi okus. Črni čaj je edini čaj, ki mu tradicionalno lahko dodamo nekaj mleka.

Najdražji čaj na svetu? Oolong čaj Dahongpao. Nabirajo ga na tristo let starih drevesih. Leta 2002 je bilo 20 gramov tega čaja na dražbi prodanih za približno 20.000 EUR. Seveda so čajni lističi z mlajših dreves dostopni po običajnih cenah.

TEIN = KOFEIN V ČAJU

Tein v čaju je enake oblike kot kofein, ima pa drugačen vpliv, saj se absorbira počasneje. Vrhunec doseže nekje okoli 45 minut po zaužitju, vendar učinkuje precej dlje kot kava. Od čajev največ kofeina vsebuje črni čaj (240 ml črnega čaja vsebuje med 14 in 61 mg), ki je lahko nadomestek kave. Tein bolj vpliva na prekrvavitev možganov in je tako bolj priporočljiv pri učenju kot kava, saj koncentracija traja dalj. Zanimivo je, da čaj v suhi obliki, torej lističih, vsebuje več kofeina kot kava.

Da pa boste lahko sledili svoji porabi kofeina, preverite, koliko ga vsebujejo različne pijače.

 VSEBNOST KOFEINA
Espresso (skodelica, 30 ml)od 40 do 75 mg
Dolga kava (skodelica, 30 ml)do 100 mg
Instant kava (skodelica, 240 ml)od 27 do 173 mg
Kapučino, kava z mlekom (skodelica, 170 ml)okoli 70 mg
Črni čaj (skodelica, 240 ml)od 14 do 61 mg
Zeleni čaj (skodelica, 240 ml)od 24 do 40 mg
Beli čaj (skodelica, 240 ml)od 30 do 55 mg
Energijske pijače (240 ml)v povprečju 80 mg
Žvečilni gumi s kofeinom (ali gvarano)v povprečju 40 mg

Iz prodajalne CHA svetujejo: »Dobro dopolnilo k pitju zelenih ali drugih pravih čajev je rooibos, čaj, ki prihaja iz Južnoafriške republike z gorovja Cedarberg. Je odlična protiutež izsuševalnim učinkom zelenega čaja, vsebuje precej antioksidantov, deluje sproščujoče, celo antidepresivno, če ga pijemo redno dalj časa. Spodbuja delovanje jeter, pospešuje razstrupljanje telesa. Koristno vpliva na prebavo in je dober za srce in ožilje. Poživilnega učinka nima, saj ne vsebuje kofeina. Je sladkega okusa, priprava je enostavna. Vodo zavremo, počakamo, da se mehurčki umirijo, in ga prelijemo za 5 min.«

Vir: www.feng-cha.com.

Prijavi se na novice in vse pomembne informacije boš prejel/a na mail.

Sodelujoči strokovnjak

PODOBNE INFO

PUSTITE KOMENTAR

Prosim vnesite svoj komentar!
Prosimo, vnesite svoje ime tukaj

PREBERI VEČ