Prijava na e-nasvete

Nadomestki za mleko in mlečne izdelke

Če uživate katerega od zadnjih šestih naštetih, verjetno veste, da se ti ne imenujejo mleko, ampak gre za napitke. Anita Kos, dietetičarka prehranskega svetovanja Nutricion, pravi, da lahko o mleku govorimo samo v primeru kravjega in kozjega, saj gre za tekočino, ki jo proizvaja mlečna žleza. Glavna razlika med naštetimi mlečnimi in rastlinskimi napitki je njihova hranilna sestava. »Pomanjkljivost ostalih napitkov pred mlekom je v majhni količini kalcija, lahko tudi beljakovin, in jih zato lahko zmotno imamo za mleku enakovredna živila,« razlaga Kosova.

VRSTA MLEKAVSEBNOST KALCIJA v 100 gramih (priporočen dnevni vnos pri študentski populaciji je 1000 mg)
Mleko120 mg
Sojin napitek0 mg (dodajajo ga posebej)
Rižev, ovsen in konopljin napitek12–20 mg
Mandljev napitek80 mg

RAZLIKA MED KRAVJIM IN KOZJIM MLEKOM

Oba vsebujeta laktozo, to je mlečni sladkor, čeprav je ima kozje v primerjavi s kravjim malce manj. Prav tako je kozje mleko lažje prebavljivo in naravno homogenizirano, kar pomeni, da so majhne maščobne kapljice kozjega mleka bolj enakomerno razpršene v mleku. »Povzroča tudi manj zapletov glede alergij, zato ga lahko tisti, ki imajo težave z dihali in kožo, poskusijo uživati namesto kravjega mleka,« svetuje strokovnjakinja.

NADOMESTKI MLEKA?

Sojino mleko se lahko dokaj enakovredno zamenja s kravjim, še posebej, če mu je dodan kalcij, saj vsebuje približno enako vrednost beljakovin kot mleko, čeprav gre tu za beljakovine rastlinskega izvora. Stročnice pa že po naravi vsebujejo več beljakovin kot žita. Tako so ostali napitki težko nadomestki mleku, saj vsebujejo zelo majhno količino beljakovin. Imata pa ovsen in rižev napitek večjo vsebnost ogljikovih hidratov, in sicer kar od dva- do trikrat večjo, kot je v mleku. Tako mandljev kot konopljin napitek sta narejena iz oreškov oz. semen in vsebujeta malo ogljikovih hidratov. Lahko pa se jima ti dodajo v obliki sladkorja in se jima na ta način vsebnost ogljikovim hidratov približa tisti v običajnem mleku. Kosova razlaga, da ima mandljev napitek tudi manjšo količino maščob in beljakovin kot običajno mleko, medtem ko jih ima konopljin napitek več, vendar še vedno nekoliko manj kot klasično mleko.

Anita Kos dodaja, da imajo tudi rastlinski napitki svojo prednost. Ta je, da ne vsebujejo holesterola. Tega je namreč okoli 10 miligramov na 100 gramov mleka, dnevno pa je priporočljivo omejiti vnos holesterola do 300 miligramov. Glede energijske vrednosti pa so si vsi zelo podobni. Poseben je le kokosov napitek, ta namreč vsebuje le malenkost ogljikovih hidratov, tudi ostala hranila so le v sledeh, zato ima tudi bistveno manjšo energijsko vrednost.

NADOMESTEK MLEKA PRI KUHANJU

Pri kuhanju se rastlinski napitki obnašajo nekoliko drugače kot mleko živalskega izvora. Mlečne beljakovine pri segrevanju namreč koagulirajo, tako se jed bolj zgosti. »Kadar pri pripravi istih jedi uporabimo napitek, je jed bolj vodena, zato se npr. pri pripravi pudinga uporabi manjša količina napitka, kot če bi uporabili mleko, če želimo podobno gostoto,« razlaga strokovnjakinja in dodaja, da se pri uporabi rastlinskih napitkov poraba v primerjavi z mlekom zmanjša približno za tretjino.

Prijavi se na novice in vse pomembne informacije boš prejel/a na mail.

Sodelujoči strokovnjak

PODOBNE INFO

PUSTITE KOMENTAR

Prosim vnesite svoj komentar!
Prosimo, vnesite svoje ime tukaj

PREBERI VEČ

MNENJA ŠTUDENTOV

O NAS

Za vsa vprašanja, komentarje, ideje nas kontaktirajte. V najkrajšem možnem času vam bomo poskušali odgovoriti.

Stik z nami: info@MestoMladih.si

SLEDI NAM