Prijava na e-nasvete

Mleko in jogurt

Mleko štejemo med funkcionalna živila in ima celo samostojno kategorijo na prehrambeni lestvici, tako zelo pomembno je, da je del naše uravnotežene prehrane. Je bogat vir telesu potrebnih snovi, med njimi verjetno najbolj izstopa kalcij, ki ga z mlekom najlažje absorbiramo v telo zaradi vsebnosti vitamina D. Kot pa vemo še iz otroštva, je kalcij nujno potreben za rast in moč kosti. Ne smemo pa zanemariti tega tudi v odraslem obdobju.

Na dan naj bi zaužili od 2 do 4 enote mleka, preračunano v praktično uporabo, to pomeni:

–          4–8 dl mleka ali jogurta ali

–          6–12 jedilnih žlic skute ali

–          50–100 g pustega sira.

Zanimivo dejstvo je, da lahko z uživanjem manj mastnega mleka tudi hujšate. Dokazano je, da če zaužijemo več mleka, polnega kalcija, pospešimo reakcijo lipolize, katera je ključnega pomena pri shranjevanju maščob v telesu. Tako se maščobne celice topijo hitreje kot ponavadi.

SLABOSTI MLEKA IN MLEČNIH IZDELKOV

IME je opozoril, da se v polnomastnem mleku nahaja veliko nasičenih maščobnih kislin, ki so lahko v prevelikih količinah škodljive za telo. Zaradi teh slabih maščob lahko pride do raznih sodobnih obolenj, med njimi so tudi bolezni srca in ožilja, povišana možnost raka, sladkorne bolezni ipd. Kdor se želi izogniti tem rizikom, vendar ne na račun mleka, mu Rok Poličnik priporoča uživanje posnetih vrst mleka in mlečnih izdelkov, kjer je vsebnost teh nasičenih maščobnih kislin manjša. Med te vrste mlečnih izdelkov spadajo skuta, jogurt, kislo mleko …

LAKTOZNA INTOLERANCA

Je bolezen, ki je predvsem v zadnjem času pridobila na pomembnosti. Tako se imenuje proces, ko črevesne celice ne proizvajajo dovolj encima laktaze, kateri bi nato razgradil te specifične sladkorje v mleku in mlečnih izdelkih. Proizvodnja encima se nam skozi celotno življenje manjša in tako naše telo vedno težje absorbira sladkorje v mleku, vendar ponavadi tega niti ne opazimo. Tisti z milejšo obliko so še vedno sposobni uživati mleko in mlečne izdelke, kar se jim tudi priporoča, vendar do tiste meje, ko mislijo, da je še dobro za njih. Verjetno bi bilo bolje, da bi na jedilnik postavili fermentirane oblike mleka, razne jogurte, sirotke, skute ipd. Pri sirih bodite pozorni, saj imajo po navadi visoko vrednost soli.

MLEČNE ALTERNATIVE

Poleg kravjega mleka so nam dostopni tudi drugi mlečni izdelki živalskega izvora. Pri nas so med bolj priljubljenimi ovčji in kozji mlečni izdelki. Obstaja pa tudi konjsko, za katerega pravijo, da ima veliko več vitaminov in mineralov kot kravje. Kot mlečni izdelek rastlinskega izvora je najbolj priljubljeno sojino mleko. Soja je zelo raznovrstni pridelek, ki služi vegetarijancem kot dober nadomestek mesa. V trgovinah pa lahko dobite tudi riževo, mandljevo, kokosovo ipd. mleko.

NAREDITE SI JOGURT DOMA

Poličnik je mnenja, da je jogurt, narejen doma, najboljša rešitev za malico, saj sami nadzorujete njegovo vsebnost. Tako ne bo nobenih nepričakovanih umetnih sladil in arom ter tudi sadje, ki ga lahko narežete vanj, bo sveže.

Naredite ga čisto preprosto. Najprej zavrete mleko in ga ohladite na približno 40 stopinj. Nato vanj dodate jogurt, lahko kupljen ali domač, možen pa je tudi vnos prav posebnih kultur, ki bodo naredile isti učinek. Ko jogurt v mleku premešate, ga vlijte v kozarčke, ki jih pokrite pustite na toplem. Poskusite jih zadržati na približno isti temperaturi okoli 40 stopinj. Najlažje boste to storili s pečico. Po nekaj urah ga dajte v hladilnik, kjer se bo strdil do konca. Če želite sadni jogurt, dodajte sveže sadje, preden ga postavite v hladnilnik, da se ohladi. Po želji lahko vzamete tudi kozje ali ovčje mleko. Proces je popolnoma enak. Nasvet pa je, da sta mleko in jogurt oba enakega izvora in z enako maščobno vrednostjo.

Prijavi se na novice in vse pomembne informacije boš prejel/a na mail.

Sodelujoči strokovnjak

PODOBNE INFO

PUSTITE KOMENTAR

Prosim vnesite svoj komentar!
Prosimo, vnesite svoje ime tukaj

PREBERI VEČ