»Študenti začnite nabirati izkušnje čim prej, saj hitrih receptov in zgodb o uspehu ni. To je tek na dolge proge,« svari Zupan in dodaja, da se je pomembno čim prej poizkusiti, delati z glavo in se učiti. To je kot igranje športa ali inštrumenta. Samo iz knjige in brez vaje še nihče ni znal igrati. Pomoč lahko najdete na spletu, iz različnih gradiv, posnetkov, blogov, tudi forumov je precej. Na voljo je podporno okolje, kot so inkubatorji (Univerzitetni in podjetniški), tehnološki parki, razvojni centri oziroma organizacije… Pogovorite se s čim več osebami, ki imajo izkušnje, poiščite si podjetniškega mentorja, poslušajte zgodbe o uspehu ali propadu drugih, in preučite kako so reagirali v določenih situacijah in zakaj na tak način. Odgovore poiščite tudi na točkah VEM, kjer vam bodo pomagali registrirati podjetje.

Najpogostejši pomisleki na začetku podjetniške poti

Nadobudni bodoči podjetniki največkrat sprašujejo: kje dobim idejo, kako začeti, kje dobiti kapital, kje dobiti ekipo, kako postaviti ceno, kako uspešno prodajati. Te odgovore morate poiskati sami, pravi Zupan, posebej opozarja na 3 ključna področja, ki jih mora podjetniški tim obvladati – razviti zaželen izdelek ali storitev, ga znati prodati in skrbeti za učinkovito porabo sredstev. Največkrat študenti pozabijo na prodajo in na dejstvo, da je razvoj ZAŽELENEGA (prodajljivega) izdelka (storitve, rešitve) bistveno težji kot si večina ljudi predstavlja. Zahteva dosledno razumevanje kupcev in čim hitrejše tržno testiranje (ne pa dolgega razvoja).

Začnite s pristopom kreativnega razmišljanja

Uporabite metodologijo načrtovanja, v okviru katere preko »igre« oblikujete rešitve za uresničitev vaše podjetniške ideje. Pristop je uspešen predvsem pri načrtovanju, kadar imate izzive z opredelitvijo ali prepoznavanjem problemov ali idej. Med izvedbo metodologije, so v ospredju človeške potrebe, ki se jih naslavlja – med izmenjavo mnenj, izdelavo prototipov ter testiranjem, ko se obravnavani problem ali ideja oblikujeta in razvijata.

Kreativno razmišljanje lahko uporabite kot pristop k razvoju novih produktov ali pripravi ponudbe vaše poslovne ideje oziroma predloga, saj povezuje:

– spodbujanje empatije pri uporabnikih in vključevanje širšega spektra različnih perspektiv;

– intenzivno fazo testiranja prototipov – idejna zasnova, oblikovanje prototipa, testiranje;

– med delom v ekipi spodbuja tudi izmenjavo pogledov na različna področja.

Proces je sestavljen iz 5 stopenj kreativnega razmišljanja:

1. Stopnja empatije – razvoj golobjega in razdelanega razumevanja problema ali ideje.
2. Stopnja definicije – na tej točki se jasno definira problem, ki ga želite rešiti ali ideja, ki jo želite uresničiti.
3. Stopnja idejne zasnove – krmiljenje možganov o možnih rešitvah problema ali izpeljave ideje.
4. Stopnja prototipa – Najočitnejša stopnja kreativnosti, saj za vsak problem ali idejo lahko oblikujete fizičen prototip (oblikujete ga tudi če vaš produkt ni oprijemljive narave, ampak gre za ponujanje storitve), ki ga boste testirali (npr. predstavitev prototipa – mimoidočim na ulici, znancem, v okviru delavnice, mentorjem …).
5. Stopnja testiranja – aktivirate ponavljajoč se kratkotrajni cikel inovacijskega procesa, v okviru katerega testirate svoje rešitve in glede na povratno informacijo prilagajate svoj prototip.

Skozi procese kreativnega razmišljanja se preko osredotočenega kreativnega pristopa do reševanje težav, uporablja targetirane korake, ki v uresničevanje poslovnih idej oziroma poslovni svet vpeljujejo inovativne pristope.  Več o metodi kreativnega razmišljanja lahko spoznate na portalu d.School (dschool.stanford.edu).

Izkoristite »start-up« delavnice in priložnosti 

Svoje ideje lahko pokažete na start-up delavnicah. Zupan pravi: »Kultura »start-upov« (zagonskih podjetij) je po eni strani izjemno pozitivna, po drugi strani pa izjemno nevarna. Pozitivna zato, ker postaja podjetništvo »kul« in se končno ustvarja razumevanje, da so managerji in podjetniki dve zelo različni sorti ljudi. S tem se ustvarja tudi razumevanje, da »tajkuni« niso (bili) podjetniki in z njimi nimajo veliko skupnega. Nevarni pa so zato, ker idealizirajo podjetništvo, mladi začenjajo verjeti v instant zgodbe o uspehu, v iskanje novega Facebooka, si za cilj vzamejo iskanje investicije in ne postavljanja dobičkonosnega poslovnega modela. Hodijo na tekmovanja, »pitche« ipd., namesto da bi se ukvarjali s poslom in preverjanjem poslovnega modela pri uporabnikih ali potrošnikih.«

Prave ideje so prave le kratko obdobje, potem pa priložnost usahne in zastari.

Kako finančno podpreti idejo 

Kampanjo zbiranja sredstev lahko začnete na katerem od portalov množičnega financiranja, npr. na novonastalem slovenskem portalu Adrifund ali tujih Kickstarterju, Indiegogu, BizMe. Finančno vas lahko podprejo poslovni angeli oz. skladi tveganega kapitala (Poslovni angeli Slovenije, Silicijevi vrtički), nekatere občine preko projekta Podjetno v svet podjetništva, katerega namen je izvajanje podjetniškega usposabljanja mladih visoko izobraženih brezposelnih oseb, ali preko Slovenskega podjetniškega sklada. Preverite tudi, če so na voljo nepovratna sredstva za potencialne podjetnike.

Seznam nekaterih organizacij v Sloveniji, ki so vam lahko v pomoč:

  • Tehnološki park Ljubljana d. o. o., www.tp-lj.si
  • Regionalna razvojna agencija za Koroško d. o. o., www.rra-koroska.si (mladim ponujajo konkretne vrste pomoči)
  • Regionalna razvojna agencija Celje d. o. o., www.rra-celje.si
  • Mrežni podjetniški inkubator Vrelec d. o. o., www.inkubator-rs.si
  • Podjetniški inkubator RR center Zagorje, www.podjetno-zasavje.si
  • BSC Poslovno podporni center Kranj, www.bsc-kranj.si
  • Podjetniški inkubator Sežana, www.inkubator.si
  • Regionalna razvojna agencija Zeleni kras, www.rra-zk.si
  • Regionalni razvojni center Koper, www.rrc-kp.si
  • Primorski tehnološki park d. o. o., www.primorski-tp.si
  • Regionalna razvojna agencija Posavje, www.rra-posavje.si
  • LUI – Ljubljanski univerzitetni inkubator, www.lui.si
  • Tovarna podjemov Univerze v Mariboru, www.tovarnapodjemov.org
  • Univerzitetni razvojni center in inkubator Primorske, www.uip.si
  • RC IKT d. o. o., www.rcikt.com
  • GEA College PIC, www.gea-college.si
  • Podjetniški inkubator Kočevje, www.inkubator-kocevje.si/
  • Tehnološki center Posavja, www.techpo.si
  • Zavod Socialni inkubator, www.socialni-inkubator.si
  • Razvojni center Novo mesto Svetovanje in razvoj, www.rc-nm.si
  • Mesto Mladih, www.MestoMladih.si
  • Hekovnik, www.hekovnik.com
  • Poligon Kreativni Center, www.poligon.si
  • Urad RS za mladino, www.ursm.gov.si
  • SPIRIT Slovenija www.spiritslovenia.si, www.podjetniski-portal.si
  • RSG Kapital d.o.o., www.rsg-capital.si
  • Generator, Štartaj Domžale, www.startupdomzale.si/
  • ABC Hub in ABC Accelerator, www.abc-accelerator.com
  • DPlac – Stičišče podjetniških idej z družbenim učnikom, www.cene-stupar.si/sl/razvoj-kariere/prostor-za-razvoj-dplac

Prijavi se na novice in vse pomembne informacije boš prejel/a na mail.

PUSTITE KOMENTAR