V sodobnem času vse več ljudi zagovarja vegetarijanski način življenja. Vegetarijanci so ljudje, ki ne jedo mesa, poleg tega pa se izogibajo tudi izdelkom živalskega izvora (usnje, krzno …), ločijo pa se glede na izbor hrane, življenjski slog in svetovne nazore. Vzroki za vegetarijanstvo se od posameznika do posameznika razlikujejo; lahko so zdravstveni, etnični, ekonomski itd. Vegetarijastvo je zdrav način življenja in prehrane, s čemer se strinja tudi Mojca Cepuš, strokovnjakinja za zdravo prehrano in hujšanje, certificirana nutricistka, le da pravi, da mora biti vegetarijanstvo pravilno. To pomeni, da morajo vegetarijanci zaužiti dosti beljakovin, vitamina B12, železa in cinka.

OBLIKE VEGETARIJANSTVA

1. Veganstvo

Vegani ne uživajo mesa, niti ne drugih izdelkov, ki so živalskega izvora, torej jajc, mleka in mlečnih izdelkov, med le občasno itd.
– Vegani se trudijo, da bi uživali domačo ali ekološko pridelano hrano ter čim več sadja in zelenjave.
– Veliko veganov se izogiba izdelkom, testiranim na živalih.
– Manjša vsebnost holesterola in masti je še ena prednost veganske prehrane v primerjavi z običajno.
– Ekološki vidik pri veganstvu: mesna industrija je glavni onesnaževalec zraka, zemlje in vode.

Veganska prehrana temelji na žitih, zelenjavi, stročnicah in sadju. Če je vegansko prehranjevanje dobro načrtovano, lahko zadovolji vse potrebe organizma. Pri pomanjkljivem uživanju veganske prehrane pa lahko pride do pomanjkanja kalcija, joda, železa in različnih vitaminov, predvsem B12. Temeljna razlika med veganstvom in vegetarijanstvom je ta, da je pri prvih njihova hrana izključno rastlinskega izvora, medtem ko vegetarijanci jedo nekatere proizvode, ki so živalskega porekla, le da pri tem žival ni ubita, npr. jajca, mleko, med, mlečni izdelki …

2. Presnojedci

– Ne uživajo mesa, rib, jajc, mleka, meda in ničesar kuhanega. Uživajo le surovo hrano.
– Hrana, ki ni toplotno obdelana, še vedno vsebuje pomembne encime, ki se pri kuhanju lahko uničijo.
– Prednosti presnojedske prehrane: Presnojedci poročajo o več energije, kot so jo imeli na drugi prehrani (ohranja se namreč energija, ki bi jo telo porabilo za proizvajanje encimov), boljša odpornost (krepitev imunskega sistema) in boljša prebava (v telo se s tako prehrano vnaša več vlaknin, ki pripomorejo k boljšemu prebavljanju).

3. Laktovegetarijanci

uživajo mlečne izdelke ter hrano rastlinskega izvora, ne uživajo mesa, rib, niti jajc.

4. Ovovegetarijanci

poleg hrane rastlinskega izvora uživajo tudi jajca.

HRANILNI NADOMESTKI MESA

Mojca Cepuš svetuje, naj se študentje, ki se poslužujejo vegetarijanskega načina prehranjevanja, odločijo za prehranjevanje s tako rastlinsko hrano, ki vsebuje mnogo aminokislin. Visoke vsebnosti aminokislin so predvsem v stročnicah in žitih  (čičerika, fižol, soja, leča, bob in druga polnovredna žita). Posamezna rastlinska hrana namreč v nasprotju z mesom ne vsebuje dovolj aminokislin. V nadaljevanju vam ponujamo nekaj nadomestkov mesa.

– Kvinoja
Je starodavna žitarica in je zdrav nadomestek mesa, saj vsebuje visoko količino kakovostnih beljakovin ter veliko železa. Kvinojo lahko poskusite skupaj z zelenjavo, uporabite jo lahko kot dodatek v solati, poleg tega pa lahko pripravite tudi testenine s kvinojo.

– Vegiburger
Je zelenjavna različica priljubljenega hamburgerja. Glede na želje in okuse lahko dodajate različno zelenjavo, pa tudi sir, tofu … Zagotavlja hranilen in poln obrok.

– Tempeh
Sestavljen je iz fermentiranih sojinih zrn, ima visoko vsebnost beljakovin in nima vlaknin, poleg tega pa je precej bolj hranljiv (v primerjavi s tofujem ima več kalorij). Bogat je z beljakovinami, železom, kalijem in kalcijem ter je nadomestek mesa, ki je lažje prebavljiv kot npr. stročnice.

– Stročnice
So zelo nasitne, vsebujejo pa veliko beljakovin in vlaknin, magnezija in železa. So dober nadomestek mesa in pomemben del prehranjevanja pri boleznih, ki so povezane z uživanjem mesa.

– Tofu
Tofu je sestavljen iz soje, vode in sredstev za strjevanje. Je bogat vir beljakovin in kalcija in vsebuje malo maščob. Lahko ga obogatite z začimbami, saj z lahkoto prevzema okuse, poleg tega pa je tudi preprost za pripravo.

Viri: http://druzina.enaa.com/Kulinarika, www.ajda-vrzdenec.si, http://zlataleta.com.

Prijavi se na novice in vse pomembne informacije boš prejel/a na mail.

PUSTITE KOMENTAR