Nekaj pojasnil nam je ponudil Rok Poličnik, mag. dietetike, spec. klin. diet., nacionalni promotor zdravja na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje.

KAJ JE SUPERHRANA?

Super živila so v preteklem desetletju imenovali funkcionalna živila. Zaradi kemijske sestave (vitamini, minerali, antioksidanti, mikroorganizmi …) naj bi imela ta živila preventivni učinek na zdravje. Pogosto jih imenujemo tudi fitonutrienti in nutracevtiki. Naziv superhrana je nastal kot posledica razvoja živilsko-predelovalne industrije, socialno-medicinskih sprememb in napredka v medicini. Razumeti je treba, da samo »super živilo« po sebi ne morejo nuditi čudežev, lahko pa ima preventivni učinek na zdravje, če je vključeno v uravnoteženo in pestro obliko prehranjevanja. Pod superhrano lahko razumemo tudi prehranska dopolnila, čeprav so ta lahko le dodatek k prehrani, ko človek iz objektivnih razlogov ne uživa posameznih, biološko visokovrednih živil iz posamezne skupine (npr. mleka, mesa, sadja, zelenjave …) oziroma ima specifične prehranske potrebe (bolniki, športniki …).

Superhrana so ponavadi naravna in nepredelana živila, ki vsebujejo večjo količino vitaminov, mineralov, antioksidantov in drugih zaščitnih snovi. Odličen primer superživil, ki jih najdemo tudi na naših vrtovih, so: česen, čebula, brokoli, paradižnik, borovnice. Pogosto slišimo tudi o probiotikih v mlečnih izdelkih, prehranski vlaknini v žitih in sadju/ oziroma zelenjavi, esencialnih maščobah v oljih in ribah, antioksidantih v začimbah itd.

KOMPONENTE SUPERHRANE

Ne dobi vsaka hrana pridevnika »super«, za to je mora imeti določene lastnosti oziroma kemične snovi. Med njimi so bioflavonoidi, ki so ključnega pomena pri absorbciji vitamina C, najdemo jih lahko v vseh vrstah citrusov. Karotenoidi pomagajo pri boleznih srca in ožilja ter so prisotni v vseh oranžnih sadežih in zelenjavi. Flavonoidi so tista kompomenta, ki pomaga alergijskim reakcijam in virusnim infekcijam. Kdor se boji raka na dojki, naj poskusi v svoj jedilnik dodati indole. Poznamo jih še več: fitoestrogene, likopene, fenole in polifenole, fitosterole …

KATERA ŽIVILA SO SUPERHRANA?

Veliko živil, ki jih uživamo dnevno, spada v kategorijo superhrana. Njihovo delovanje je v resnici še precej nepoznano in neraziskano. Nekaj teh našteva Rok Poličnik:

– Polnozrnata živila dajejo energijo, prehranska vlaknina pa skrbi, da se glukoza postopno sprošča v naš organizem.

– Mastne, modre ribe so vir esencialnih maščobnih kislin (npr. omega 3 maščobne kisline v ribah kot so skuše, sardele …).

– Borovnice so vir močnih antioksidativnih snovi, ki vplivajo na izboljšanje kratkoročnega spomina.

– Paradižnik je vir likopena, močnega antioksidanta, ki zlasti pri moških preprečuje raka prostate, ima pa močno vlogo tudi pri tem, da prosti kisikovi radikali ne poškodujejo možganskih celic.

– Česen je priljubljena začimba, vendar če želite vse njene koristi, poskrbite, da bo svež in trajnostno pridelan. Njegova lastnost je, da deluje protibakterijsko in lahko deluje podobno kot antibiotik, vsebuje veliko aminokislin in znižuje raven holesterola v krvi.

– Orehi so vir vitamina E, ki sodi med pomembne antioksidativne snovi.

– Brokoli je vir vitamina K, ki je pomemben vitamin za krepitev kognitivnih lastnosti možganov.

– Pest bučnih semen na dan zagotavlja priporočilo glede vnosa cinka, ki ima pomembno vlogo pri krepitvi spomina in sposobnostih pomnjenja.

– Žajbelj vsebuje esencialna eterična olja, ki lahko vplivajo na izboljšanje spomina.

Rok Poličnik še opozarja, da ne pozabite na »zdrave izbire« oziroma hrano, ki je pripravljena na zdrav način. Izogibajte se hitri hrani ter hrani, ki vsebuje veliko maščob, soli in sladkorja ter malo sadja in zelenjave. Zavedajte se, da so študentski obroki velikokrat nezdravo sestavljeni (bureki, pice, burgerji …). Ne pozabite na zajtrk in ostale dnevne obroke. Zmotno je namreč razmišljanje, da nas pri taki obliki prehrane varujejo prehranska dopolnila. Uživajte v zdravi, pestri in uravnoteženi prehrani. Lahko vam pomembno pomaga pri učenju, koncentraciji in študiju. V prehrani ni bližnjic, koristijo nam predvsem zdrave izbire in veliko gibanja!

Prijavi se na novice in vse pomembne informacije boš prejel/a na mail.

PUSTITE KOMENTAR