V času šolanja veliko časa preživimo za računalnikom in pred knjigami. Ob takšnih obremenitvah nas oči pogosto bolijo, so suhe in utrujene. Nekaj pa lahko storimo sami – obremenjujmo jih čim manj, jejmo raznoliko hrano in redno hodimo na preglede. Nekaj nasvetov nam je ponudil tudi prim. mag. Vladimir Pfeifer, dr. med., iz Očesnega kirurškega centra dr. Pfeifer.

Premori in utripanje

Pri delu na bližino (branje knjig, delo na računalniku) se priporoča, da se dela 20 minut in potem 2 minuti počiva oziroma usmeri pogled v daljavo, najbolje v zeleno barvo.

Če imate občutek, da so vaše oči utrujene, pekoče, boleče, je najverjetneje zaradi suhega očesa. »Suho oko je lahko posledica predolgotrajnega buljenja, saj se pri dolgotrajnem koncentriranem gledanju število utripov vek močno zmanjša, kar vodi v spremembo v solznem filmu očesa in posledično v presuho oko. Suho oko zdravimo z umetnimi solzami, najbolje brez konzervansov, lahko pa tudi zavestno več utripamo z vekami, posebej ob gledanju televizije, delu na računalniku, vožnji v avtu, branju knjige itd.«

Vaje za oči in vid

  • Prst in sveča: v razdalji enega metra ali več postavite svečo (ali vazo, rožo ipd.), kazalec ene roke držite 30 cm pred očmi (navpično) in pogled usmerite na svečo. Menjujte pogled iz sveče na prst in obratno in naj nato pogled počiva na sveči. Če prsta ali sveče ne vidite dvojno, izvajajte vaje pogosteje.
  • Palmiranje: udobno se namestite, podrgnite dlani eno ob drugo, da jih segrejete, napolnite s toploto in energijo ter si z njima pokrijte oči (prste rok prekrižajte na čelu). Roki naj bosta mehki in sproščeni. Ozavestite svoje dihanje. Vaja je dobra kot sprostitev oči in celotnega telesa. Primerna je za izsušene in vzdražene oči. Izvajajte to vajo čim pogosteje.
  • Vizualizacija: palmiranje lahko preide v vizualizacijo. Predstavljajte si čisto temo, na primer temen kos blaga ali temno jezero. Lahko pa si vizualizirate modrino. Modra barva pomirja, sprošča, napaja z energijo.
  • Namišljen svinčnik: predstavljajte si, da imate na konici nosu svinčnik (kot podaljšek nosu). S svinčnikom prepotujte obrise prostora, v katerem ste, torej vrata, okna, slike; glava naj se pri tem mehko giblje, oči pa naj se premikajo z njo. Nato obrisujte še manjše predmete, pojdite v podrobnosti. Čez nekaj časa oči zaprite in si v spominu narišite vse, kar ste obrisovali. Zopet odprite oči in nadaljujte z risanjem po prostoru. Pozorni bodite, kako ste zaznavali vse okoli sebe z zaprtimi očmi. Vaja je dobra za gibljivost oči, za razširjanje sposobnosti zaznavanja in gledanja. Izvajate pa jo lahko kjerkoli, tudi med čakanjem v vrsti, in si tako krajšajte čas.
  • Risanje oblik: zaprite oči in si predstavljajte belo steno. Na to steno rišite z namišljenim svinčnikom modre valove, od leve proti desni in nazaj. Potem vse prepleskajte na belo. Na enak način narišite rdeče cikcak črte in zopet prebarvajte z belo. Kot tretje pa si z zeleno narišite spirale in zopet prebarvajte z belo. Nazadnje si narišite še domišljijsko sliko, jo prebarvajte z belo in si jo vtisnite v spomin. Odprite oči z mežikanjem in nadaljujete z delom. S takšno vajo urite zaznavanje oblik in barv.

Kdaj poiskati strokovno pomoč?

Vladimir Pfeifer svetuje, da je treba pomoč poiskati vedno, ko se nam vid poslabša nenadno ali postopoma, ter ob hujših vnetjih, če nas oči bolijo, če ima kdo v družini glavkom ali druga resna očesna obolenja. »Posebej pomembno je takoj obiskati oftalmologa ob nenadnem poslabšanju vida, ki je lahko posledica obolenja tako roženice kot mrežnice ali vidnega živca in potrebuje takojšnje zdravljenje. Tudi postopno slabšanje vida je treba čim prej diagnosticirati, saj je pri določenih obolenjih pravočasno zdravljenje bistveno za uspeh. Predpis očal ali kontaktnih leč ter vsaj enkrat letno kontrola vidne ostrine, očesnega pritiska in pregled očesa pod biomikroskopom pri oftalmologu je osnovno, kar lahko sami naredimo za svoje oči.«

Prijavi se na novice in vse pomembne informacije boš prejel/a na mail.

PUSTITE KOMENTAR