Odločitev je prvi korak k ustanavljanju podjetja

Premakniti se je treba iz cone udobja. Vsak ima tako območje, znotraj katerega se počutite varno, kjer popolnoma obvladujete vse aktivnosti, s katerimi se ukvarjate. Cona udobja je eden večjih sovražnikov vašega potenciala. V njej ni prostora ne za rast ne za razvoj. Za uspeh v podjetništvu se je treba podati iz svoje lupine, prevzeti tveganje in se soočiti s strahovi. Otresti se je treba individualnih strahov, kot so strah pred izpostavljenostjo, pred nastopanjem, pred odločanjem, pred neuspehom ali pred uspehom ipd. Za premik v smeri ciljev in ambicij morate biti pripravljeni na soočanja z novimi izzivi in predvsem – tvegati.

»Kako in kdaj se tega lotiti? Kot pri športu ali obrti je edina pot za pridobitev izkušenj praksa. Če hočete smučati, morate iti na smučišče, dobiti smučke in nekoga, ki vam pokaže, kako začeti. Čim bolj zgodaj to naredite, tem hitreje in bolje se boste naučili smučati. Brez odlašanja se torej začnite družiti s podjetniki in podjetniškimi skupinami ter bodite koristen član ekipe,« pojasni prof. Aleš Vahčič, D.School Ekonomska fakulteta. S tem boste dobili širši vpogled, nove ideje in boste korak bližje k realizaciji vaše ideje. Podjetniška pot predstavlja tudi tveganja, ki jih morate biti pripravljeni sprejeti. Da bi svojo idejo realizirali, boste potrebovali čas, denar in veliko vztrajnosti. Na začetku podjetniške poti je veliko trdega dela, odrekanj in odločitev, ki bodo zaznamovala nadaljevanje vaše poti. Bodite strpni, in si vzemite čas za razmislek pri vsaki odločitvi. Formalno in neformalno pridobljene delovne izkušnje vam bodo v pomoč. Iniciativa Start:up Slovenija na mestu www.startup.si združuje strokovnjake, programe, delavnice in podjetniško dogajanje. Vprašajte za nasvet. Veliko vlogo pri samostojni poti bo odigrala vaša zgodba. Zgodba bo pritegnila ljudi, zanimanje, produkt, izdelek pa pot do realizacije. Po besedah Urbana Lapajne, vodje projektov Tovarna podjemov, je pomembno pri realizaciji ideje upoštevati, ali obstajajo kupci oziroma uporabniki, saj ideja brez kupcev in uporabnikov, ki bi storitev uporabljali, jo plačali, pomeni zelo malo.

Red. prof. dr. Marko Jaklič z ljubljanske Ekonomske fakultete pa svetuje mladim, »da se obrnejo na kar solidno delujoč startup ekosistem v Sloveniji. Obstajajo razni coworking sistemi oziroma prostori (na primer kreativni center Poligon v Tobačni), startup šole (na primer Hekovnik), razna podjetniška druženja (na primer Startup cafe),  Združenje poslovnih angelov, konference (na primer PODIM), razna tekmovanja doma in v tujini …« Za pomoč so pravi naslov tudi tehnološki parki in podjetniški inkubatorji, svetuje pa tudi povezovanje s profesorji na fakultetah.

Bodite kreativni

Za dobro idejo je potrebna kreativnost, ki ni nujno vezana na logično mišljenje. Ne nazadnje logično mišljenje kreativnost prej zavira kot spodbuja. Svoje ideje si skrbno zapisujte. Nosite s sabo beležnico. Najboljše ideje se namreč utrnejo nepričakovano in če jih ne zapišete, jih tudi hitro pozabite. Bodite torej pripravljeni.

Od ideje do realizacije

Če imate dobro idejo, se vprašajte, kaj bi ta prispevala tržišču. Ena večjih napak je zaljubljenost v lastno idejo, pri tem pa lahko spregledate, da na trgu mogoče že obstaja ideja, podobna vaši, ki ponuja bistveno boljšo rešitev. Svojo idejo je torej treba preveriti, testirati, priporoča se, da mladi podjetniki preberejo kakšno literaturo. Premislite torej, kdo so vaše potencialne stranke, in idejo delite z njimi. Čim več se pogovarjajte in slika o možnosti realizacije se bo kmalu zjasnila. »Pomembno je, da vaše ideje ne gradite na podlagi vaših lastnih, nepreverjenih predpostavk, temveč slednje preverjate na trgu. V pomoč pri tem vam je tako imenovan vitek okvir (Lean Canvas). Na spletni strani www.delajvitko.si najdete enostavna orodja, ki vam bodo prihranila veliko časa in povečala možnost tržnega uspeha. Z nenehnim preverjanjem predpostavk se izognete pasti, da boste razvijali nekaj, kar na koncu nihče ne bo potreboval,« še pojasni Lapajne.

Za realizacijo ideje boste potrebovali okoli sebe ekipo, ki ji boste zaupali. Kot vodja ekipe morate svoje člane navdušiti in prepričati, da bodo mislili podobno kot vi, ni treba, da mislijo tako kot vi, saj različna mnenja in predlogi peljejo k uspehu. Za postavitev podjetja in razvoj ideje boste potrebovali denar, ki mladim na začetku predstavlja največji problem, a zato obstajajo v Sloveniji različni viri financiranja, Lapajne priporoča: »Za najbolj zgodnje faze razvoja ideje Slovenski podjetniški sklad (www.podjetniskisklad.si) ponuja razpise, s pomočjo katerih lahko financirate prve razvojne faze.« 

Elvisa Basailović iz Tehnološkega parka Ljubljana dodaja: »Četudi je ideja dobra, to ne pomeni, da bo tudi podjetje uspešno oziroma da jo bo trg sprejel. Seveda je treba na začetku najprej skrbno pripraviti poslovni načrt, v katerem realno opišemo svojo idejo in podjetje, poudarek je na realno. Potrebna je natančna tržna analiza, ki nam da podatek, ali to trg zares potrebuje. Šele nato lahko finančno ovrednotimo idejo. Ko pripravimo poslovni načrt, pa menim, da je najbolj ključno si najti ljudi oziroma mentorje, ki so prehodili podobno pot pred vami, zato vam ne bo treba delati enakih napak.«

Red. prof. dr. Marko Jaklič opredeljuje startup podjetje kot »novonastalo podjetje, namen katerega je razvoj novega, običajno inovativnega izdelka ali storitve v pogojih velike negotovosti.« Pri tem svetuje mladim, da naj se s pravo ekipo somišljenikov odpravijo v akcijo, naj bodo pripravljeni na neuspehe in naj se čim več naučijo, ob čim manjši porabi časa in denarja.

Definicija ciljev, priprava in realizacija

Kadar želite definirati cilje, najprej poiščite odgovore na naslednja vprašanja:
Kaj želim doseči in kako bom to dosegel?
– Zakaj želim to doseči?
– Kdo vse je vpleten v realizacijo cilja?

V odgovorih se lahko skrivajo tudi informacije o tem, za katero pravnoorganizacijsko obliko podjetja se boste odločili, kje bo vaš poslovni prostor, koliko začetnega kapitala bo potrebnega za realizacijo, kako bo s promocijo in tržiščem, kdo so vaši sodelavci. Premislite tudi o lastnih veščinah (kreativno razmišljanje, komuniciranje, vodenje), o znanju, o osebnostnih lastnostih (zanesljivost, odgovornost, pogum, vztrajnost, iznajdljivost) in drugih vedenjih za uspešno vodenje in razvijanje lastnega podjetja. Pred odpiranjem podjetja se udeležujte delavnic, kjer boste pridobili potrebna znanja in veščine za sestavo poslovnega načrta. Zadržujte se v krogu podjetnikov, sprašujte in se pogovarjajte o njihovih izkušnjah. Tako boste pripravljeni na pasti, ki vas čakajo na podjetniški poti.

Imeti podjetje ni zgolj služba, ampak je način življenja. »Vsak, ki se odloči za ta korak, se mora zavedati, da bodo potrebna leta, izkušnje in dobro delo, preden bo za svoje trdo, pa vendar hvaležno delo ustrezno in dobro plačan,« meni podjetnica Andreja Šlamberger.

Izkoristite brezplačno začetno promocijo

Družbena omrežja (Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Blogger) vam lahko koristijo pri sami promociji, gradnji socialne mreže, pri iskanju strank, dobaviteljev, poslovnih partnerjev in tudi pri iskanju dobrih idej. Drugi načini promocije z nižjimi ali celo brez stroškov so lahko tudi seminarji, delavnice, izobraževanja, blogi, različni forumi, spletna stran, YouTube, Vimeo idr. Vsi ti načini so odlični za pridobivanje novih znanj, promocijo in so po večini brezplačni. Seveda pa je pomembno tudi mreženje, zato se udeležujte različnih izobraževanj, delavnic, predavanj, konferenc itd.

Zgodbe o uspehu

Nastja Kramer, MalincaAndreja Stopar in Nastja Kramer, Malinca, spletna trgovina z zdravo prehrano, prodaja svoje izdelke preko spletne strani www.malinca.si, www.malinca.hr in v trgovinici Malinca v Velenju. Ekipo Malince sestavljajo 4 dekleta, katerih poslanstvo je izobraževanje in osveščanje ljudi o zdravem načinu življenja preko zdrave prehrane, zdravih receptov, športa, ekologije in hkrati izpolnjevanje želja naših strank. V prvih dveh letih poslovanja so uspele iz 0 € ustvariti 40.000 € mesečne prodaje preko spleta, zgraditi svojo lastno blagovno znamko Malinca, pod katero se prodaja že več kot 150 izdelkov, zbrati skupnost več kot 80.000 sledilcev na Facebooku in 65.000 bralcev Malincinih e-novičk. Prav tako so se uvrstili v finale izbora za Mladega podjetnika leta 2014 in dobili nagrado Spletni trgovec leta 2014 v kategoriji hrana-pijača. Nasvet mladim: »Sledite svojim sanjam in se ne ozirajte na konkurenco, recesijo in drugo. Povezujte se (s prijatelji, sošolci, konkurenco, uspešnimi podjetji), sprašujte (vse, kar vam pade na pamet in vsakega, ki bi lahko vedel odgovor), izobražujte se (nenehno, dnevno) in delajte to, kar vas veseli – to je po mojem mnenju garancija za uspeh.«

Jana Fleišer, Zasebni vrtec Dobra teta: Zgodba Dobre tete je lastna izkušnja. Najtežja naloga vsake mamice, pa tudi najbolj boleča, je pustiti svojega otroka tujim rokam, zlasti na začetku. Vrtec je Jana ustanovila na podlagi izkušnje po prvi nosečnosti. Na začetku se je odločila, da se loti organiziranega varstva  v obliki zavoda, kjer se ukvarjajo s kreativnim pristopom pri vzgoji malčkov in jim želijo ponuditi veliko več kot zgolj golo varstvo. Leto 2014 je bilo prelomno. Širili so storitve, še bolj izobraževali lastno ekipo, ji izpopolnjevali kompetence, po drugi strani pa so se še močneje angažirali v sodelovanje z ostalimi lokalnimi vrtci in izmenjevali izkušnje. Veliko so delali tudi na področju sodelovanja s starši, izobraževanj o vzgoji ter psihologiji otroka. Junija je Jana Fleišer pridobila naziv »Mlada podjetnica leta« zavoda Mladi podjetnik, ki ji je prinesel preskok tudi v podjetniške kroge, spogledovanje s tujino in novimi projekti, v splošnem pa zelo vplival na širjenje splošnega zavedanja in pozitivnega mišljenja o vrtcu Dobra teta. Dobra teta je za Jano veliko več kot le redna služba. Je živi organizem, s katerim diha, živi in vanj vlaga vso svojo energijo. Je poslanstvo in tisto, kar jo žene naprej. Nasvet mladim: »Verjamem, da kjer je volja, tam je pot. Predvsem se je treba zavedati, da je samostojna pot resnično polna vzponov in padcev. Gre za nenehno preizkušanje lastnih meja in vztrajnosti. Treba je najti moč in seči čez tisto, kar si nismo mislili, da je v nas, pa smo vseeno odkrili in stopili stopničko višje. Moja pot je bila polna preprek in nemalokrat sem zašla v slepo ulico. Uspešna samostojna pot je odvisna zlasti od tega, koliko je posameznik pripravljen vložiti v svoje podjetje – kar se ne meri zgolj v materialnih sredstvih. Zlasti, ko je tvoje podjetje še v povojih, si prisiljen žrtvovati večino svojega (prej) prostega časa, celotna družina je vpletena in pomaga na tak ali drugačen način, obrneš se na prijatelje s strokovnimi znanji, izobražuješ se na področjih, za katere nikoli nisi slutil, da jih boš potreboval (sredstev pa še nimaš, da bi si privoščil zaposlenega natanko iz tega področja) in še mnogo več. Pri vsaki še tako mali zmagi sem vedno čutila ponos, lastno zadovoljstvo in uspeh, predvsem pa podporo družine in vseh, ki so mi pomagali na poti. Mladi podjetniki imamo v večini okoli sebe osebe, ki nas močno podpirajo, priskočijo na pomoč ko je treba, ali pa nam jo pomagajo najti, predvsem pa navijajo za nas. Vseskozi je treba verjeti v svojo idejo in sposobnost, da jo uresničimo. Pomembno je, da se ob padcih znamo pobrati in usmeriti jadra svojega podjetja v pravo smer – samostojno ali s pomočjo sodelavcev ter bližnjih. Treba je nenehno nadgrajevati svojo ekipo, jih nagrajevati za uspehe, spodbujati na njihovi poti ter iz njih narediti ambasadorje podjetja – da tudi sami začutijo poslanstvo podjetja in ga z veseljem širijo naprej.«

Maja Švener skupaj s svojim fantom Gregorjem vodi spletno trgovino Ličila.si, zaradi svoje ideje pa je postala tudi Mlada podjetnica leta 2012. Za svojo pot se je odločila po tem, ko ni vedela, kako bo s službo po končanem študiju, študentskih del pa tudi ni bilo na pretek. Kot pravi, »na začetku poslovne poti sem vseskozi poslušala pomisleke okolice. Kaj se grem, zakaj raje ne študiram naprej. Intuicija me nikoli ne pusti na cedilu in izbrala sem težjo, a dosti lepšo pot do cilja.« Majino pot so zelo zaznamovala tudi družbena omrežja, saj jih je s pridom izkoristila in na tak način nabrala ogromno novih strank. Stavi na osebni pristop in direktno, odprto komunikacijo. Njen nasvet: »Včasih se zdi, da se radi zapletamo pri idejah. Preproste ideje so včasih najboljše! Pomislimo, kaj pogrešamo pri nas, s čim bi lahko prepričali trg in se širili v tujino? Kakšni so naši talenti (vsakdo jih ima, tukaj ni izgovorov)? Kaj je v tujini “in” in še tega nimamo pri nas? Od najine ideje do realizacije je minil en mesec in v tem času se je dogovorilo z dobaviteljem, kupili smo izdelke in postavili spletno stran. Dlje, ko odlašamo, slabše je. Ampak pozor, vseeno je dobro imeti številke na papirju in ne delati stvari na pamet.«

Matej Pečar, lastnik podjetja Simbol, d.o.o., za uspeh v podjetništvu stavi na moto: »Predrznost, sreča, garanje!« Njegova podjetniška zgodba je vezana na hišo na Gerbičevi ulici v Ljubljani, ki jo je podedoval. Vanjo je namestil študente in se kasneje odločil dejavnost zastaviti drugače. Matej je videl svojo priložnost za uspeh v ustanovitvi hostla. Za Slovenijo je bilo takrat to nekaj novega, zato so se težave začele že pri izbiri naziva, ki se je po nasvetih strokovnjakov takrat glasil: poslovno-stanovanjski objekt, namenjen za mladinsko prenočevanje. Po ustanovitvi je Matej natisnil vizitke in jih sam delil med turiste na železniški postaji. Ponudba je bila ugodna in stranke je hitro pridobil. Prvotnih 16 ležišč, ki jih je premogel objekt, je razširil na 50. Danes ima podjetje svoje prostore tudi v centru Ljubljane, od mladinskega turizma pa se je preusmerilo še k starejši ciljni publiki. Vizije za prihodnost: obstati in ostati korak pred konkurenco.

Viri: www.cek.ef.uni-lj.si, www.mestomladih.si, www.poslovna-asistenca.si, Oddaja Prava ideja.

Prijavi se na novice in vse pomembne informacije boš prejel/a na mail.

PUSTITE KOMENTAR