Hrana pomembno vpliva na delovanje naših možganov. Za njihovo popolno delovanje naše telo potrebuje različne hranilne snovi, ki morajo biti kakovostne, saj tako zagotavljajo surovine, potrebne za ‘graditev’ možganov in napajanje možganov z energijo. Najpomembnejša živila, ki jih potrebujemo za ohranjanje in spodbujanje telesnih in umskih sposobnosti, so: voda, beljakovine, ogljikovi hidrati, maščobe, vitamini in minerali.

SPIJTE DOVOLJ VODE IN JEJTE BELJAKOVINE

Voda je transportni sistem, ki možgane oskrbuje s hranilnimi snovmi in odnaša odpadne produkte. Že manjša dehidracija lahko povzroči motnje zbranosti, zato med učenjem ne pozabite dovolj piti. Če boste dovolj pili, bo vaš urin svetlo rumene barve, je razložila Mojca Cepuš, svetovalka za zdravo prehrano in hujšanje. Dokazano pa je, da je za učenje najbolj zdrava in učinkovita ionizirana voda. Takšna voda je očiščena vseh strupov, ponekod pa je predstavljena tudi kot zdravilna učinkovina. Gradbeni material za večino telesnih tkiv, živcev in notranjih organov, tudi srca in možganov, pa so sestavine beljakovin. Te so ključne tudi pri izgradnji prenašalcev živčnih dražljajev, pa tudi za graditev in ohranjanje živčnega sistema. Svojih umskih sposobnosti in razpoloženja brez beljakovin ne boste mogli izboljšati. Bogat vir beljakovin najdete v mesu, ribah, mleku, siru, stročnicah in žitih.

POMEMBNOST OGLJIKOVIH HIDRATOV, MAŠČOB IN SADJA

Ogljikovi hidrati se med prebavljanjem razgradijo v sladkor (glukozo), ki je poglavitni vir energije za možgane. Če raven glukoze nenehno niha, se lahko pojavijo miselna zmeda, omotičnost, krči in celo nezavest. Največ ogljikovih hidratov se nahaja v zrnih žit, sadju in zelenjavi. Spregledati pa ne smete niti maščob. Vse pogosteje se izpostavlja pomen dveh polinenasičenih maščob, omega-6 in omega-3 (esencialni maščobni kislini). Dokazano je, da lahko obe vrsti maščob vplivata na povečanje velikosti možganov in števila možganskih celic, izboljšata vid in pomagata pri učenju. Najdete jih v lososu, skušah, sardinah, oreščkih in semenih. Cepuševa o pomenu sadja in oreščkov za telo pojasnjuje: »Sadje vsebuje veliko vode, vitaminov in mineralov, oreščki pa predvsem dobra olja. Oboje je za učenje in koncentracijo zelo pomembno. Pomembno je, da učenci ne uživajo veliko sladkarij. Raziskave so namreč pokazale, da so otroci, ki so zajtrkovali sladkarije, na testih spomina in koncentracije dosegali rezultate 70-letnikov. Na testih so se najbolje odrezali visokobeljakovinski zajtrki. Zelo dobre rezultate so imeli otroci, ki so jedli za zajtrk sendvič s fižolom. Kombinacija beljakovin in vlaknin v fižolu vsebuje čarobno formulo. Če vam zjutraj fižol ne tekne, lahko poskusite s ovsenimi, pšeničnimi ali ječmenovimi kosmiči ali namazom humus iz čičerike. Po izsledkih raziskave so imeli otroci, ki so jedli veliko mlečnih izdelkov, na šolskih testih rahlo slabše rezultate od povprečja. Malice so zelo pomembne, saj omogočajo, da zadržite zadostno količino glukoze v telesu. Če se odločite za jagode in borovnice, ste naredili še eno dobro potezo, saj boste tako izboljšali svojo koordinacijo, koncentracijo in kratkoročni spomin.«

BREZ VITAMINOV IN MINERALOV NE GRE

Za rast in delovanje možganov in telesa pa potrebujemo tudi vitamine in minerale. Za pridobitev vseh teh nujno potrebnih mineralnih snovi morate jesti pestro hrano. Za možgane so posebej pomembni vitamini kompleksa B, saj so potrebni za pridobivanje energije. Za utrjevanje in ohranjanje spomina so pomembni vitamin A (korenje, jetrca, ribje olje, špinača, por, maslo, mleko in rumenjak), vitamin C (črni in rdeči ribez, kivi, jagode, maline, mango, agrumi, paprika, brokoli, brstični ohrovt, cvetača, paradižnik, šipek, gvajava in papaja) in vitamin E (pšenični kalčki, sončnično olje, sončnična semena, oljčno olje, puran, beluši, lešniki, avokado in grah), ki so zelo močni antioksidanti. Minerali bodo poskrbeli za čilost možganov. Za preskrbo možganov z energijo potrebujemo magnezij in mangan, natrij, kalij in kalcij pa imajo veliko vlogo pri komunikaciji med živčnimi celicami, saj lajšajo prenašanje sporočil. Da bi zanesljivo zagotovili vse hranilne snovi, nujne za optimalno delovanje možganov, številni strokovnjaki priporočajo tudi uživanje multivitaminskih in mineralnih dodatkov.

Več o pozitivnih učinkih hrane lahko najdete tudi v knjigah Vitamini in minerali: resnice in predsodki (Marica Medić-Šarić, Ines Buhač in Vlasta Bradamante, 2002), Prava hrana za bistro glavo (Lorraine Parretta in Oona van den Berg, 2002) in Hrana zdravi: vse od prehlada do raka (Reader’s Digest, 2011).

Prijavi se na novice in vse pomembne informacije boš prejel/a na mail.

PUSTITE KOMENTAR