Vanja Kaučič, dr. med., s Pediatrične klinike Ljubljana, meni, da je »budnost seveda pomembna za umsko delo, a glavni akter pri študijski uspešnosti sta koncentracija in sposobnost pomnjenja. Sama budnost nikakor ni dovolj. Zato tudi odsvetujemo velike količine kofeina, visoke vsebnosti sladkorja ter druge stimulanse, ki se nahajajo v energijskih pijačah. Kofein ima lahko učinek motoričnega in umskega nemira, težko sedimo za knjigo, misli pa nam begajo. Še toliko bolj se to izrazi, ko smo utrujeni. Spanec in kvaliteten počitek sta nadvse pomembna za umsko efektivnost«.

Zaradi visoke vsebnosti sladkorja energijske pijače uvrščamo med poživila, ki zasvajajo.

Če uživamo sladko hrano in pijače, se koncentracija sladkorja v organizmu hitro dvigne, vendar pa se zaradi vzdrževanja konstantne sestave krvi ta tudi hitro zniža, presežek sladkorja pa absorbirajo celice (delovanje inzulina). Telo vzpostavi ponovno željo po sladkem, čeprav zaužitega še ni izkoristilo.

Kakšni so škodljivi učinki energijskih napitkov

Preveliko zaužitje energijskih napitkov lahko zaradi previsokih količin kofeina v organizmu povzroči  nestrpnost, aritmijo srca, nespečnost, razdražljivost in težave s prebavo. Pri mešanju energijskih napitkov z alkoholom se zaradi delovanja kofeina ali tavrina navidezno zmanjša učinek alkoholiziranosti, kar lahko vodi do še večjih zaužitih količin alkohola. Kofein je stimulant (vzpodbuja delovanje živčnega sistema), alkohol pa depresant (zavira delovanje živčnega sistema). Pri uživanju večjih količin, kar mladi pogosto počnejo, je posledica srčno-žilni napad. V primeru mešanja energijskih napitkov s sinteznimi drogami se učinek na kardivaskularni in centralno živčni sistem sešteva in potencira. Energijski napitki so umeščeni v skupino dietetičnih izdelkov, čeprav se dejansko nahajajo na meji med dietetičnimi izdelki in zdravili, prav zato je potrebno biti še posebej pozoren pri njihovi uporabi.

S čim lahko zamenjamo energijske pijače

Nekaj alternativ energijskim pijačam, ki jih predlaga Vanja Kaučič, dr. med.:

Zdrava prehrana

– redni, manjši dnevni obroki (zajtrk, malica, kosilo, malica, večerja),
– jedilnik naj sestavlja lahka, raznolika prehrana z veliko zelenjave, stročnicami, ribami, oreščki, sadjem,
– pomembno je, da zaužijemo dovolj vitaminov, beljakovin, kompleksnih ogljikovih hidratov, ki počasi sproščajo glukozo,
– prave maščobe v zmernih količinah: maščobne kisline omega3 (losos, skuša, slanik), nenasičene maščobe (oreščki, semena), nasičene maščobe (maščobe živalskega izvora, kokosovo in palmovo olje),
– veliko tekočine – vode!

Rekreacija

Športna aktivnost požene kri po telesu, kar je razlog za boljšo oksigenacijo telesa. Dobra prekrvavljenost in oskrba telesa ter možganov s kisikom nas zbudita in sprostita ter pripravita um, da je bolj dovzeten za učenje oz. pomnjenje. Tek, kolesarjenje, ekipni športi (košarka, nogomet) so zdrava rekreacija, ki bo pripomogla tudi k uspešnejšemu študiju.

Druge alternative za budnost in koncentracijo (v zmernih količinah):

– skodelica kave (dokazano stimulira umsko aktivnost),
– mate, črni ali zeleni čaj.

Za spomin in koncentracijo so priporočljivi tudi:

– ginko biloba (drevo, semena; najdemo ga v čajnih mešanicah in tudi v obliki kapsul; vpliva na presnovo možganov in izboljša njihovo oskrbo s kisikom in glukozo),
– ginseng (kitajska čudežna koreninica zdravilne rastline ginseng iz družine bršljanov; za harmonizacijo duha in telesa; dobimo jo v čajnih mešanicah in v obliki kapsul; vpliva na koncentracijo, izboljša imunski sistem in odpornost proti stresu),
– vitamini B-kompleksa (potrebni so za primerno delovanje živčevja).

In seveda – spanec!

Prijavi se na novice in vse pomembne informacije boš prejel/a na mail.

PUSTITE KOMENTAR