Gluten je beljakovina, ki se nahaja v žitih. Za bolnike s celiakijo niso nevarna vsa žita, le tista, ki vsebujejo več kot 20 delcev glutena. Visoko vrednost glutena imajo pšenica, pira, ječmen, oves, rž in kamut. Temu posledično pa tudi mnoga živila, ki te sestavine vsebujejo.

Previdni bodite pri naslednjih živilih:
– peciva, kolači, piškoti, krekerji, slani prigrizki, krušne drobtine;
– testenine, izdelane iz moke durum, kuskus, hrana iz moke graham in večina kosmičev;
– zgoščevalna sredstva, nekateri emulgatorji in stabilizatorji;
– mehki siri z modro plesnijo npr. roquefort, gorgonzola, danish blue, american blue;
– solatni prelivi, ki vsebujejo bel kis, destiliran iz žitne mase;
– pivo, whiskey, večina likerjev, bourbon, gin;
– gluten najdemo tudi v paštetah, nekaterih salamah, hrenovkah, jušnih kockah, juhah iz vrečke, sladu;
– kečap, paradižnikova mezga, majoneza, sojine omake, tudi nekatere začimbe, kot je curry;
– najdemo ga tudi v nekaterih sladoledih, instantnih kakavovih napitkih in nekaterih vrstah konzerviranega sadja.

Pazljivost pa ni odveč tudi pri raznovrstnih izdelkih, kot so šminke, lepila na pisemskih ovojnicah, zdravila, plastelin. Tu si velja predvsem dobro umivati roke, da ne kontaminiramo hrane.

SIMPTOMI CELIAKIJE

Simptomi celiakije se pojavijo po zaužitju vrste žita. Mnogokrat pa se celiakija pojavi v poznejših letih zaradi preobremenjenosti telesa s toksini ter zaradi prezakisanosti telesa. Možni simptomi so napihnjen trebuh, driska in blato neprijetnih vonjav, plini, hujšanje, nihanje razpoloženja, povišana temperatura, pomanjkanje železa, slabokrvnost, premalo energije, izpuščaji na koži, vnetja in dermatitisi, akne, ekcemi, herpes, bolečine pod desnim rebrnim lokom in težave z jetri, bolečine v sklepih in mišicah itd.

KAKO SE PREHRANJEVATI?

Za bolnike s celiakijo so primerna žita, ki vsebujejo manj kot 20 delcev glutena. Izbirajte zato med koruzo, ajdo, prosom, rižem, sojo, amarantom in kvinojo. Uporabljajte veliko sveže ter doma pripravljene hrane. Dandanes obstaja veliko receptov, ki ne vsebujejo glutena. Nakupovanje prehrane je za bolnike s celiakijo pogosto naporno, vendar je dolgoročno gledano to recept za bolj zdravo življenje. Recepte in nasvete o prehrani brez glutena najdete tudi na spletni strani Slovenskega društva za celiakijo (http://drustvo-celiakija.si/).

Vira: www.drustvo-celiakija.si, www.holistic.si.

Prijavi se na novice in vse pomembne informacije boš prejel/a na mail.

PUSTITE KOMENTAR