Ko začnete iskati (prvo) zaposlitev, se lahko hitro zgodi, da dnevi kar bežijo in čas namenjate predvsem aktivnostim, ki niso povezane z izpolnitvijo cilja. Že posodobitev življenjepisa ali zapis novega motivacijskega pisma, lahko predstavlja velik napor. V času študija imate možnost dobro spoznati kako deluje trg dela, s pomočjo prakse, študentskega dela ali obštudijskih dejavnosti. Slednji primeri nudijo spoznavanje resničnega sveta in hkrati bogatenje življenjepisa s pomočjo številnih pridobljenih izkušenj, ki so ključne pri iskanju prve zaposlitve.

Brezposeln, kaj pa sedaj

HTML Code here

Nekateri iskalci zaposlitve, trdo delajo dva ali tri dni, nato pa si vzamejo teden premora. Pomembno je, da vzpostavite dnevno rutino, da lahko vzdržujete visoko stopnjo motivacije. Aktivni iskalci zaposlitve vedo, točno kakšno karierno priložnost iščejo in temu prilagodijo tudi svoje iskanje zaposlitvenih priložnosti.

1. Vzpostavite časovni okvir, ki vsebuje:

  • datum, do katerega želite se želite zaposliti;
  • opredelite, koliko časa na teden boste namenili iskanju zaposlitve in koliko časa boste namenili posamezni aktivnosti.

40% mreženje

35% priprava materialov

25% raziskava zaposlitvenih razpisov

2. Določite in raziščite področja dela ter podjetja v katerih bi radi delali ter delodajalce, za katere bi radi delali. Bolj kot imate opredeljene svoje cilje pri iskanju zaposlitve, lažje boste osredotočili svoj trud pri iskanju. Izberite 5 ali 10 podjetij, ki zaposlujejo kadre, ki imajo sposobnosti podobne vašim in redno spremljajte njihove spletne strani, saj lahko naletite, da so pred kratkim objavili, da iščejo nove kadre. Čas vložite tudi v spoznavanje podjetja, v katerem se prijavljate na delovno mesto – poznajte njihovo misijo, vizijo, cilje in strukturo zaposlenih. Začnite jim slediti na socialnih omrežjih (LinkedIn, FB …), kjer podjetja vse pogosteje objavljajo razpise.

3. Uredite življenjepis in prilagodite motivacijska pisma: Življenjepis je popis dosedanjega življenja in vir pomembnih informacij – dosedanjih delovnih izkušenj in znanja. Poskrbite da je posodobljen in prilagojen glede na potrebe razpisa posameznega delovnega mesta. Poskrbite, da prilagodite tudi vsebino motivacijskega pisma, vsakemu razpisu za delovno mesto, na katerega se prijavljate ter izpostavite svoje prednosti, konkretne dosežene rezultate in opredelite, kaj bi vi doprinesli podjetju (glede na kadar, ki ga iščejo).

4. Dnevno preglejte nova prosta delovna mesta: Tudi če je iskanje zaposlitve preko spleta vaša edina strategija na poti do zaposlitve, vseeno poskrbite, da dnevno pregledate objavljene razpise za delovna mesta.

5. Prijavite se na delovna mesta: Ne glede na to, koliko dela pri iskanju zaposlitve opravite, v najpogostejših primerih, vam služba ne pade v naročje. Zaposlitve ne boste našli, če ne kontaktirate zaposlenih. Vsak dan pošljite vsaj 5 prijav za delovna mesta in naredite še korak dlje in stopite v stik z delodajalcem. Po drugi strani tudi poskrbite, da ohranjate stik s potencialnimi delodajalci iz vaše socialne mreže.

6. Naredite »follow up«: Naredite »follow up« stanja vaše prijave ali razgovora. Ta korak je tako pomemben, kot je bil pomemben prvi vtis, ki ste ga naredili na razgovoru in z vašo prijavo. Pomemben je tudi v primeru, ko ima delodajalec izziv pri izbiri med dvema kandidatoma, saj mu boste pokazali pro-aktivnost.

7. Udeležujte se (brezplačnih) izobraževanj: Zelo pomembno je, da v današnjih časih vlagate vase in v svoje širjenje znanja oziroma sposobnosti. Izkoristite možnost obiskovanja zaposlitvenih delavnic, seminarjev, dodatnih izobraževanj, tečajev retorike ali jezika …

8. Širite socialno mrežo in obiskujte dogodke za mreženje: Eden izmed najpomembnejših korakov pri aktivnem iskanju zaposlitve je kovanje novih poznanstev. Socialna mreža je pomemben dejavnik, ki lahko znatno vpliva na iskanje vaše prve zaposlitve. Poiskati morate odgovore na različna vprašanja, od skrivnosti trga dela, nasvetov za pripravo na razgovor, priložnosti za iskanje dela ali morebitna prosta delovna mesta. Širša mreža vam omogoča (ne)posredno spoznavanje potencialnih delodajalcev.

9. Poiščite si kariernega mentorja: Karierni mentor vas usmerja pri načrtovanju kariernih poti, iskanju zaposlitve, izpopolnjevanju spretnosti, širitvi mreže poznanstev, vas lahko predstavi ali usmeri do zaposlitvenih priložnosti ali potencialnih delodajalcev …

10. Iskanje zaposlitve je stresno, zato pomembno je, da poskrbite tudi za svoje čustveno in fizično zdravje.

11. Vsake 2-3 tedne ocenite potek vašega iskanja zaposlitve in skladno z ugotovitvami prilagodite svoj način iskanja zaposlitve. Najverjetneje bodo za vas nekatere aktivnosti iskanja zaposlitve boljše kot druge. Iskanje zaposlitve se razlikuje tudi glede na posamezno industrijo in področje dela. Ne zapravljajte časa za aktivnosti, ki ne delujejo.

Še nekaj točk, ki jih dodajte na »check listo« iskanja zaposlitve: posodobite svoj LinkedIn profil, pripravite odgovore na najpogostejša vprašanja, ki jih delodajalci sprašujejo na razgovoru (»Povejte mi kaj o sebi«, »Kje se vidite čez 5 let«, »Kaj so vaši dosedanji rezultati (na delovnem mestu in osebno)«, »3 Vaše prednosti in priložnosti za izboljšave« …), bodite pripravljeni vprašati za povratno informacijo (svoje nekdanje delodajalce ali sodelavce) – bodisi z namenom, da vam napišejo priporočilno pismo, bodisi da vam podajo povratno informacijo o vaših spretnostih in priložnostih za izboljšavo, imejte pripravljen odgovor na vprašanje »Kakšno plačo pričakujete« …

Osebnostna analiza in analiza karierne orientacije

Ko so se včasih posamezniki odločili za kariero ali dobili zaposlitev, so ostali v isti zaposlitvi ali karierni poti vse do upokojitve. Danes ne moremo več trditi, da je temu tako. Svoje zaposlitve in zaposljivosti ne moremo več polagati v roke delodajalcev, ampak moramo prevzeti odgovornost za lasten karierni in osebnostni razvoj.

Poznajte samega sebe in vedite kaj si želite doseči v življenju ter na svoji karierni poti. Pripravite osebno analizo, dobro znajte izpostaviti in opredeliti svoje prednosti in spretnosti, ki ste jih na svoji poti že razvili. Prepoznajte tudi priložnosti za izboljšave in jih bodite pripravljeni nasloviti in izboljšati. S poznavanjem samega sebe nakazujete tudi na visoko stopnjo čustvene inteligence, ki postaja vse bolj pomembna lastnost, ne le pri iskanju zaposlitve, ampak tudi za učinkovito delo na sodobnih delovnih mestih.

Za osebnostno analizo lahko opravite preprosto analizo prednosti, slabosti, priložnosti in nevarnosti – PSPN (eng. SWOT), ki vam lahko pomaga, da prepoznate svoje želje, pričakovanja in tudi sposobnosti. Prvotno je bila analiza namenjena za podjetja in poslovne načrte, vendar so hitro prepoznali njen potencial tudi za osebne analize. Pri prvih dveh gre za notranje dejavnike, na katere imamo sami največ vpliva, in pri drugih za zunanje.

Lahko naredite malo bolj poglobljeno analizo in izpolnite vprašalnik karierne orientacije, ki ga najdete na (https://www.nelacademy.nhs.uk/event/coaching-masterclass). Gre za orodje ugotavljanja kariernih sider posameznikov, in vam je lahko v pomoč pri prepoznavanju svojega sidra in vrednotne povezanosti z izborom karierne poti.

Karierna sidra

  • Tehnično-funkcionalno sidro – aktivno uporabljate in razvijate svoje tehnične spretnosti.
  • Sidro varnosti in stabilnosti – občutek zagotovljene varnosti delovnega mesta in finančnih prilivov.
  • Managersko sidro – prevzamete odgovornost za usmerjanje in vodenje za določen oddelek ali projekt v organizacij.
  • Sidro avtonomnosti in neodvisnosti – fleksibilna zaposlitev, ki vam omogoča toliko avtonomnosti, da lahko sami usklajujete in upravljate s svojimi delovnimi nalogami in življenjskim stilom.
  • Sidro življenjskega stila – želite uskladiti in uresničiti svoje osebne in življenjske potrebe ter vaše karierne cilje in zahteve na delovnem mestu.
  • Sidro čistega izziva – želite si izzivov in novih priložnosti za napredovanje ali spremembe.
  • Sidro podjetniške kreativnosti – priložnosti vzpostavite lastne organizacije, ki izvira iz vaše kreativnosti, sposobnosti, pripravljenosti na tveganje …
  • Sidro predanosti – z vašim delom želite doseči neko spremembo, izboljšati življenje ljudi in svet (reševanje okolijskih izzivov, pomoč ljudem, povečanje varnosti ljudi …).

Osebni »elevator pitch« 

Hitro se lahko znajdemo v zagati, ko nam na razgovoru ali pri spoznavanju novih oseb na dogodkih mreženja, postavijo vprašanje »Povejte mi kaj o sebi«. Osebni »elevator pitch« je tako v naprej pripravljena 30-sekundna predstavitev, s katero se lahko suvereno predstavite sogovorniku. Prednost v naprej pripravljene predstavitve je v tem, da lahko sogovorniku konkretno opišete kaj želite ali kdo ste, brez da bi izpadli vsiljivi; vzpostavite močnejšo povezavo (s predstavitvijo lahko izpostavite oziroma napeljete na ključne točke za nadaljevanje pogovora); izstopate (s konkretno in jedrnato predstavitvijo boste ostali novim poznanstvom v spominu).

Sedem pravil oblikovanja osebnega »elevetor pitch-a«:

  1. Kratko in jedrnato: Držite se pravila 30 sekund.
  2. Splošno in ne specifično: Povejte kdo ste in s čim se ukvarjate. Povejte na primer, da se ukvarjate z oblikovanjem spletnih strani. V primeru, da bo z nekom to skupna točka, bosta lahko nadaljevala pogovor in prešla na bolj specifične teme.
  3. Drugačnost: Vsak ima svojo zgodbo, izberite točko, s katero ste drugačni od drugih. Oseba lahko tako izve, kaj je tisto zaradi česar ste unikatni. Delite svoje spretnosti in dosežke.
  4. Bodite pozorni na neverbalno govorico telesa. Bodite usmerjeni naravnost v svojega sogovornika, ne držite rok v žepu in imejte vzdržano telesno držo.
  5. Vzpostavite očesni stik. Ne glejte v tla ali strop, ampak med pogovorom vzdržujte očesni kontrakt. Tako se poslušalec počuti bolj povezanega in tudi vi izpadete bolj profesionalni. Ko vaš sogovornik govori, ga tudi aktivno poslušajte.
  6. Bodite samozavestni. Igranje samozavesti, čeprav se ne počutite tako, lahko pri sogovorniku še vedno naredi razliko. Če govorite, ko da verjamete, da ste primeren kandidat za delovno mesto, vam bo sogovornik to najpogosteje tudi verjel.
  7. Klic k akciji: Predstavitev zaključite tako, da izrazite, kaj si želite oziroma kaj iščete. Če se želite naučiti več o določenem področju dela, iščete novo priložnost za zaposlitev, vstopate v poslovni svet s svojo idejo …


Izogibajte se:
hitremu govorjenju; uporabi tehničnih izrazov in slenga; da svoje predstavitve ne vadite; da poveste predstavitev kot robot; da si ne izmenjate kontakta;  da ne rečete ničesar …

Primer osebne predstavitve:

»Pozdravljeni, moje ime je Miha. Opravljam podiplomski študij na Fakulteti za računalništvo in informatiko. Poleg tega se že več kot 3 leta ukvarjam z oblikovanjem spletnih strani. Oblikoval sem jih za študentske organizacije, potem sem dobil priložnost, da oblikujem spletno stran tudi za podjetje D.A.C.X. d.o.o. Po uspešno zaključenem projektu pri njih sodeloval z drugimi podjetji, kjer sem imel priložnost, da se naučim tudi podporne vloge pri razvoju ekipe, ki skrbi za razvoj blagovne znamke. To delo me izredno veseli in tudi delo v ekipnem duhu. Začel sem razmišljati o naslednjem koraku, in iščem priložnosti, ki bi mi omogočile prestop v vlogo vodje ekipe, ki skrbi za oblikovanje spletnih strani in razvoj blagovne znamke.«

Ne obupajte prehitro

V primeru negativnega ali celo nesprejetega odgovora, ne smete obupati. Zavrnitve so sestavni del življenja in jemati jih morate kot eno izkušnjo več. To je tudi razlog, zakaj je smiselno oblikovati dober življenjepis in še boljšo prošnjo ter službo iskati aktivno.

Prijavi se na novice in vse pomembne informacije boš prejel/a na mail.

PUSTITE KOMENTAR