dehidrácija -e ž (á): odvzem ali izguba vode iz česa: dehidracija rude, živil; dehidracija organizma zaradi hude bolezni (SSKJ)

Naše odraslo telo vsebuje približno 60 odstotkov vode. Natančna vsebnost vode je odvisna od sestave posameznikovega telesa, saj voda predstavlja približno tri četrtine teže mišic in eno četrtino teže maščobnega tkiva.

Voda sodeluje v vseh življensko pomembnih procesih. Po telesu kroži s krvjo in limfo in je transportno sredstvo za hranilne snovi. V njej so raztopljene številne pomembne snovi, kot so minerali, vitamini, aminokisline in glukoza. In seveda, voda sodeluje pri uravnavanju telesne temperature.

Zakaj posežemo po kozarcu vode

Verjetno smo žejni. V ustih dobimo občutek suhosti in telo sproži verigo živčnih reakcij, katere končni rezultat je pitje. Toda, če pijemo le takrat, ko smo žejni, ne pijemo dovolj! Ko začutimo žejo, takrat smo že dehidrirani.

Predvsem v vročih dneh, ko vodo izgubljamo hitreje in seveda tisti, ki so bolj aktivni (vode ne izgubljamo le z uriniranjem, ampak tudi z znojenjem in dihanjem) potrebujejo večje količine vode, ki nadomesti izgubljeno.

Kakšni so znaki dehidracije

Postanemo utrujeni in slabotni, izgubimo apetit, ne moremo se osredotočiti, koža postane rdeča, težko prenašamo vročino, loteva se nas glavobol, urin je temnejše barve, nekateri pričnejo kašljati … Z izgubo vode se nam zmanjšuje telesna teža (saj veste, kako Dejan Zavec pred dvobojem hodi v savno, da je na tehtanju prave teže).

Znaki dehidracije

izguba telesne teže v %Znaki
1-2žeja, utrujenost, slabotnost, izguba teka, nezmožnost osredotočenosti
3-4zmanjšana telesna zmogljivost, suha usta, zmanjšano izločanje urina, rdeča koža, apatičnost
5-6glavobol, razdraženost, nespečnost, telesna temperatura, pospešeno dihanje
7-10omotičnost, mišični krči, izguba ravnotežja, delirij, kolaps

Kako ugotoviti, ali pijemo dovolj

Najpreprostejši pokazatelj je barva urina. Če je urin svetlorumene barve, pomeni, da pijemo dovolj. In obratno – temnejša barva nakazuje na premalo količino zaužitih tekočin. Seveda to velja, če so naše ledvice zdrave.

Vodo pijte zjutraj

Ste se kdaj vprašali, zakaj imajo Japonci največ stoletnikov na svetu? Morda ravno zato, ker zagovarjajo pitje vode na prazen želodec. Na japonskem je navada, da takoj po bujenju spijejo 600ml vode. Voda mora biti sobne temperature, saj lahko mrzla v telesu povzroči šok. Nato naj vsaj 45 minut ne bi nič jedli ali pili ter bi tako vodi omogočili, da s svojimi zdravilnimi učinki doseže prebavila in preostala dele telesa.

Mitu o povišanem IQ zaradi limonine vode lahko še vedno verjamete, vendar morda gre zgolj za občutek, saj voda z limono pripomore k tem, da ste zjutraj bolj osredotočeni.

Voda z limono je postala popularna jutranja pijača, saj mnogi trdijo, da naj bi pomagala pri izboljšanju razpoloženja, dvigu energije, krepitvi imunskega sistema in presnovnem zdravju.

Priporočila za pitje tekočin

Koliko naj popijemo, da zadostimo potrebam organizma, je odvisno od vrste dejavnikov: hrane, ki jo uživamo, fizične aktivnosti, zdravstvenega stanja, temperature in vlažnosti okolja ter nadmorske višine.

Približno 2 litra za zdrave ženske in skoraj 3 litre za zdrave moške na dan je splošno priporočilo.

Potrebe po tekočini glede na leta in spol

populacija

tekočina (l/dan)
otroci 1 – 3 leta1,0
otroci 4 – 8 let1,4
otroci 9 – 13 let1,9 (fantje)
1,7 (dekleta)
odraščujoči 14 – 18 let2,6 (fantje)
1,8 (dekleta)
odrasli3,0 (moški)
2,2 (ženske)

V vročih poletnih mesecih moramo biti še bolj pozorni na zadostno pitje tekočin. Predvsem tisti, ki se veliko gibljejo na soncu, se ukvarjajo s telesno aktivnostjo ali pa so podvrženi stresu. Priporočljivo je piti več, kot so osnovne potrebe, pa tudi, če zato večkrat obiščemo WC. Ne čakajmo, da postanemo žejni. Imejmo kozarec vode vedno pri sebi! Na zdravje!

4 nasveti, kako spiti več vode

  • Jutranja navada: Spijte kozarec vode, takoj ko se zbudite. Naj starodavna japonska navada postane vaša nova jutranja navada.
  • »Pojejte« svojo vodo: Izbirajte sadje in zelenjavo, z večjo količino vode. Zagotovili boste, da pojeste dovolj sadja in zelenjave, hkrati boste bolj hidrirani.
  • Infuzija vode: Krožnik ali kozarec, ki je lahko tudi za na pot polen sadja, zelenjave, morda z zelišči naredi vodo manj dolgočasno. Oplemenitite jo s narezanimi jagodami, malinami, kumaricami, limonami, grenivkami ali metinimi listi.
  • Da se prekomerno ne najemo je koristno piti vodo pred obroki.

Odstotek vode v posameznih živilih

ŽiviloOdstotek vode v živilu
 paradižnik95
 zelje, brokoli92
 krompir, korenje90
 agrumi87
 jabolka, češnje85
 jajčni beljak/rumenjak88/51
 pusto meso60
 beli kruh35
 salama30
 marmelada28
 med20
 testenine12
 pivo90
 sadni sok87
 mleko87

Prijavi se na novice in vse pomembne informacije boš prejel/a na mail.

PUSTITE KOMENTAR