S hrano vplivate na svoje počutje in funkcioniranje, zato je pomembno, da sprejemate zdrave odločitve glede prehrane. Sploh to velja za obdobja, ko ste dodatno obremenjeni zaradi miselne dejavnosti ali fizične aktivnosti. Zato upoštevanje 6 osnovnih nasvetov za pravilno prehranjevanje.

1. Dan pričnite z zajtrkom

Ko se zbudite, ne glede na to, ali je to opoldne ali zgodaj zjutraj, je pomembno, da zajtrkujete. Ne preskakujte obrokov. Tudi če ste v časovni stiski, načrtujte in pripravite obroke ter prigrizke vnaprej.

2. Imejte v bližini zdrave prigrizke

Če vas bo zagrabila lakota med učenjem pozno v noč, se izogibajte sladkarijam, čipsom ali sladoledu. Oskrbite se s svežim ali suhim sadjem, polnozrnatimi krekerji in navadnim jogurtom. Naj vam postane priročno jesti zdravo. Hladilnik in sobo si založite z ustreznimi živili, tako ne boste v skušnjavi za nezdrave prigrizke, ko postanete lačni.

3. Ne pretiravajte s soljo

Še sprejemljiva vrednost vnosa soli znaša do 5 g na dan, vendar je po podatkih raziskav Nacionalnega inštituta za javno zdravje povprečna poraba na posameznika večja. Za zmanjšanje uporabe soli je priporočljivo, da izbirate živila, ki nimajo dodane soli (natrija). Izogibajte se hrani, ki vsebuje veliko soli, in dosoljevanju jedi iz navade. Nadomestite sol z uporabo svežih, suhih in zamrznjenih začimb.

4. Pijte zadostne količine vode

Za hidracijo so neprimerne gazirane ali negazirane sladke pijače. Najprimernejše pijače so zlasti pitna in mineralna voda, nesladkani čaji in z vodo razredčeni naravni sadni ali zelenjavni sokovi brez dodanega sladkorja. Voda daje začasen občutek sitosti. Imejte steklenico vode vedno v torbi.

Prehrana

5. Študentski obrok si pripravite sami

Rok Poličnik, mag. diet., spec. klin. diet., z Nacionalnega inštituta za javno zdravje, pravi, da lahko hrana za marsikaterega študenta predstavlja velik finančni zalogaj. Cenovno manj dostopna so navadno ravno živila, ki jih prištevamo med priporočena, in bi jih morali v našo prehrano vključevati redno, dnevno. Vendar, če dobro pretehtamo, je hrana, pripravljena doma, bistveno cenejša in zdrava, saj imamo nadzor nad izbiro sestavin in načinom priprave. Kako lahko sami poskrbite za svojo prehrano in pri tem privarčujete nekaj denarja:

  • Ne glede na to, ali živite sami ali z drugimi študenti, si naredite tedenski jedilnik (po dnevih, po obrokih). Veliko idej najdete na spletu.
  • Poglejte v hladilnik, shrambo, na vrt svojih staršev in preverite domače zaloge.
  • Če imate možnost, hrano pridelajte doma in si jo po potrebi prinašajte v svoje študentsko stanovanje. To velja predvsem za sezonsko zelenjavo in sadje.
  • Pripravite si seznam manjkajočih sestavin (najbolje jih je pisati sproti, ko vam jih zmanjka, na list, ki si ga obesite na hladilnik) in jih uvrstite na nakupovalni listek.
  • Nakupujte s polnim želodcem in se v trgovini držite seznama. Pri tem ne odstopajte. Vzemite si čas in temeljito preverite cene že prej, v letakih različnih trgovcev.
  • Kupujte osnovna živila (moka, olje, testenine, riž, kaše …) in ne predelanih (že pripravljene jedi, omake …).
  • Kupujte sezonska živila (pozimi sta lahko zelje in repa odlična izbira za enolončnice).
  • Meso občasno nadomestite s stročnicami (fižol, čičerika, grah, leča …). So zelo zdrave, bogate s prehransko vlaknino in drugimi hranili.
  • Ribe so pogosto cenovno manj ugodne. Če si lahko, si privoščite sardine ali sardele. Dober nadomestek ribam so lahko tudi konzervirane ribe, ki so cenovno ugodnejše v primerjavi s svežimi.
  • Olivno olje je zdravo, vendar pogosto cenovno manj ugodno, ni pa primerno za toplotno obdelavo. Slednje velja tudi za večino kakovostnih olj. Dobra izbira je lahko sončnično ali repično olje.
  • Jedi pripravljajte po receptih. Na ta način ekonomično porabljate sestavine in vplivate na to, da nimate pretiranih ostankov. Recepture lahko podvojite in višek hrane (npr. enolončnice, juhe) shranite v zamrzovalniku. Kadar pripravljate enolončnice ali druge jedi, jih pokrijte. S tem vplivate na prihranek energije.
  • Najdite zanimivo spletno stran z recepti in si popestrite svoj jedilnik. Priporočamo tudi aplikacije, kjer npr. vtipkate sestavine, ki jih imate na voljo, aplikacija pa vam ponudi recept, ki jih vsebuje.
  • Na kosilo povabite svoje prijatelje, saj je hrana nenazadnje namenjena tudi užitku in druženju.

Kljub temu da vas čaka naporno študijsko leto, si vzemite čas za dober in kakovosten študentski obrok.

6. Uživajte v hrani

Večino časa se trudite upoštevati nasvete zdravega prehranjevanja. Pomembno je, da v hrani uživate ter se dobro počutite tudi po zaužitju.

Prijavi se na novice in vse pomembne informacije boš prejel/a na mail.

PUSTITE KOMENTAR